Seekly tar in kapital för tillväxt.

Skrivet av Oscar Meivert den 5 oktober 2016

Utav alla frågor vi som Startup får ifrån entreprenörer, studenter eller andra intresserade personer dyker frågorna ”Hur har ni finansierat er resa” och ”Hur tar man in kapital” ofta upp. Vi tänkte i detta inlägg göra en kort summering kring vårt tillvägagångssätt, hur vi finansierat Seekly ifrån början och ge en kort bakgrundshistoria.

Då kör vi igång.

Det började med Venture Cup. Inte långt efter vi först landat i vår idé kring Seekly skickade vi in ett bidrag till Venture Cup, vi tänkte att, ”varför inte testa och se vad som händer”. Det var i uttagningsprocessen som vi blev tvungna att skriva vår första affärsplan, som för att vara ärlig var mer ihopslängd än genomarbetad. Tyvärr kom vi inte vidare till final, men vi fick väldigt bra feedback ifrån erfarna entreprenörer som gillade idén, men såg igenom våra brister i affärsplanen. Här tändes en gnista och vi bestämde oss för att ta detta ett steg vidare. Steget var att få ett innovationsbidrag ifrån ALMI, som efter lite iterationer av affärsplanen gick igenom, detta var stort för oss.

Apputveckling är dyrt.

Det räckte dock inte med bidraget ifrån ALMI. Offerterna vi fick in ifrån byråer var för oss astronomiska, vi var tvungna att bli kreativa. Eftersom vi satt upp ett mål, bestämde vi oss för att starta varsin enskild firma. Vid sidan av studierna började vi konsulta åt olika kunder, för att kunna återinvestera kapitalet i Seekly och driva på projektet. Några veckor senare hade vi ett hyfsat startkapital, men det räckte fortfarande inte för att ta in en byrå. Vi deltog även vid denna perioden i och vann några Startup-tävlingar för bästa idé som gav oss ytterligare lite kapital. Men, fortfarande ingen byrå, vi vände oss till internet. Digitalt fick vi tag på frilansare som skapade en första prototyp åt oss, ett kostnadseffektivt sätt, men tyvärr inte tidseffektivt. Processen tog lång tid och frustrationen ökade. Men, prototypen gav oss möten och möjlighet till större investering, nu var det dags att sälja in vår vision, en genomarbetad affärsplan och oss som entreprenörer.

Människorna, visionen, produkten.

De senaste månaderna har Seekly tagit in riskkapital, för vidareutveckling av tjänsten och marknadsföring. Idag består teamet av sex riktigt vassa personer, två på heltid, resterande på deltid/timmar. Men, vad var det nu som fick oss att få in riskkapital? Varför trodde dem på oss? Det vi lärt oss är som rubriken lyder, människorna bakom idén är det viktigaste när man söker kapital. Hur ser teamet ut? Hur är de som personer? Brinner de för idén? Är de kompetenta? Efter människorna kommer idén och visionen som också måste vara intressent, men människorna går alltid före. Investerare resonerar att om det bakom idén finns människor att satsa på, då ökar chansen för ett stort ROI.

Vad händer nu?

Arbetet med att ta in en första såddinvestering är nu igång. Med ett bra team, spännande tjänst och en klar målbild hoppas vi kunna få in rätt investerare som tror på oss och idén, nämligen att ge dig ett verktyg för att ständigt vara uppdaterad, hitta människor med gemensamma intressen och leva dina intressen. Är du intresserad och vill prata mer? Hör av dig till oscar@seekly.se.

 

Har du en idé som du vill förverkliga, hoppas detta kan bidra med någon hjälp, tro på dig själv och din idé, lyssna på feedback och iterera!

Stort lycka till, kämpa på!

Kommentarer inaktiverade.