Del 1: Att vara en Startup

Skrivet av Oscar Meivert den 10 november 2016

Från Startup till Unicorn

Hur ser Seeklys historia ut fram tills idag? Vad bör man tänka på som startup? Vilka lärdomar kan vi dela med oss utav baserat på vår resa? Vad menas med boot-strapping som alla startups pratar om? Detta går jag igenom i Del 1 utav Seeklys resa ”från Startup till Unicorn”.

Den korta versionen – hur Seekly kom till.

Richard och jag träffades för första gången under 2011 när vi påbörjade våra studier inom Industriell Organisation & Ekonomi vid Jönköping University. Fast inställda på att bli Management-konsulter sökte vi oss vidare och tog en master-examen inom företagsekonomi. Men, det var under denna period som vi på allvar kom i kontakt med entreprenörskap och startup-världen, båda fastnade direkt. Tidigare hade vi diskuterat olika vardagsproblem vi upplevde och bollat lite tankar och idéer fram och tillbaks. Under en föreläsning med affärsutvecklare vid Science Park i Jönköping föll poletten ner, vi ska skapa en plattform genom en app och webb, vi ska starta en tech-startup, coolt.

Sagt och gjort, vi spenderade otaliga kvällar, nätter och helger åt att skissa på vår idé, designa wire-frames, läsa på om andra startups och alla de strategier som finns. Vi hade inte direkt någon erfarenhet utav detta, två rätt gröna personer med ett stort driv och en ambitiös idé. Vi skulle ju bli management-konsulter? Vi gick igenom olika namn till vår tjänst, sökte på nätet, använde generatorer, det var en djungel av namn. Efter förslag som Activeapp, Evendo, Activator utbrast jag, Seekly, man söker ju efter saker? Namnet fastnade och förblev.

Efter en tid startade vi ändå våra första bolag, två enskilda firmor som vi parallellt med studierna kunde konsulta genom, för att återinvestera i vår idé. Uppdragen kom in i ett bra tempo och tillsammans med lite bidrag ifrån Almi Företagspartner och några vinster i olika idétävlingar (t.ex. som på kortet nedan då vi vann Science Parks Pitchtävling 2015 för bästa och mest skalbara affärsidé)  hade vi några månader senare ett okej startkapital.

seekly_winners

Med detta startade vi bolaget Seekly AB under 2015 och började nu även sätta vår idé i rullning, problemet var bara att vår idé var ambitiös och ingen av oss kunde programmera. Vi fick tips om en tjänst vid namn Upwork och anställde genom denna externa konsulter, offshore. Efter en alldeles för lång utvecklingsprocess präglat av kulturkrockar och tidsskillnader hade vi äntligen en fungerande prototyp som möjliggjorde att vi kunde ta in en första runda med riskkapital, en så kallad förinvestering eller såddpengar. Med dessa medel kunde vi nu finslipa en slutprodukt, både gällande design, funktionalitet och prestanda. Idag är jag glad att vi inte lanserade den prototypen, vi hade ju gjort designen själva, vi var inte direkt några experter på UX/UI-design, även om intresset var och är högt.

Ingen dans på rosor.

Visst, tanken har slagit oss, det skulle ju vara lättare att bara ha tagit ett management-konsultjobb, men om man inte hade fått vara en del av startup-andan, hade ändå något saknats. Att starta och driva en startup innebär allt som oftast långa timmar, hårt jobb, minimalt med resurser som gör att man är tvungen att ”boot-strappa”, det poplära ordet bland startups. Att boot-strappa innebär att man lever och jobbar med minimalt kapital, att få ut så mycket som möjligt med få eller lite resurser, något alla startups upplevt på ett eller annat sätt.

Lärdomar: Bygg din startup enligt Lean-principen. Var nära dina första användare och kontinuerligt ställ dem frågor, bygg din produkt eller tjänst utifrån feedbacken du får, sluta aldrig med detta. Du behöver inte skapa Facebook innan du lanserar, bygg en MVP (Minimum Viable Product) och låt dina användare testa, utöka sedan bitvis efter behov.

Lansering.

I slutet av augusti 2016 lanserade vi en första version utav iOS-appen på App Store. Jag måste ändå erkänna att det var en liten euforisk känsla som uppstod álá Mark Zuckerberg när han sjösatte Facebook i sitt dorm-room på Harvard. Alla timmar vi lagt ner, nu börjar det roliga! Bemötandet av tjänsten har hittills varit bra, men då vi lanserade utan något geografiskt tänk förstod vi snabbt att vi behövde fokusera för att kunna leverera värde till våra användare. I enlighet med majoriteten av alla investerare världen över anammade vi strategin att fokusera på en kärnmarknad, geografisk och demografiskt, resultatet blev studenter och unga i Jönköping. Med bra relationer till universitet och lokala aktörer kände vi att det var rätt beslut. Med en version för Android nu även ute på marknaden är det dags köra igång på allvar.

Full fart framåt.

När konceptet är klart är det bara att gasa, samtidigt som man hela tiden måste ha örat emot rälsen och ställa sig frågan; vad vill våra användare ha, var ligger problematiken vi kan lösa? Att utmana sig själv, sin affärsidé och affärsmodell är otroligt viktigt. På vår resa har vi träffat många ”klapp-på-axeln-människor”, dessa tycker allt är så bra, verkar lovande, perfekt. Det är såklart uppskattat, men det är inte de personerna jag eftersträvar när jag tänker feedback. Då vill jag ha ”stolskastare”, de som kan dela ut ett slag på käften och tycka till, det är de personerna man verkligen kan lära av. Ignorera dem inte, lyssna på dem och ”win them over”, då har du kommit en bra bit på vägen.

Kör hårt och missa inte del 2 utav ”Seekly: från Startup till Unicorn”, där jag djupdyker i en startups vardag, presenterar teamet och pratar visioner.
Har du inte testat appen ännu? Länk hittar du här.

Kommentarer inaktiverade.